Skip links

Békességben egymással – békességben magunkkal

Sok kritika éri a mai szülők gyermeknevelési, vagy még inkább nem nevelési stratégiáit, sok panasz érkezik intézményi szinten a gyermekek szófogadatlanságáról, agresszív viselkedéséről, tanulási, beilleszkedési nehézségeikről.

Mielőtt mindenki pálcát tőr a „renitensek” felett ne feledjük el, hogy a rég múlt idők gyermekeit mennyivel kevesebb inger érte. Telefon és egyéb kütyü nem állt rendelkezésre, a TV-ben csak 2 csatornát lehetett nézni, hétfőnként még nem volt adás és az iskolai tanórák, tantárgyak száma is kevesebb volt.

Ezzel ellentétben a mai nemzedéket a szocializációs folyamatai alatt olyan erős befolyások, ingerek érik, amik nagyban megváltoztatják a személyiséget, az érdeklődést, a képességeket és kompetenciákat, de kihat a normákra és az értékrendekre is. A folyamatos audio, vizuális és audiovizuális ingerek, az iskolákban tapasztalható általános túlterheltség erős idegi megterhelést eredményeznek, melyben az agy, az idegrendszer elfárad, kimerül. Ilyenkor erős feszültséget érez az ember, ingerlékennyé lesz, reakciói erőszakossá válnak.

Főleg gyermekkorban nehéz felismerni és diagnosztizálni, hogy az a furcsa torokszorító érzés, a gyomor környéki vagy alhasi görcs, a fejfájás, a rossz közérzet, az ingerlékenység mind a stressz fizikális megnyilvánulásai.

A „Békés Iskolák” egy szemlélet és módszer a békés iskolai környezet kialakításához. „A Békés Iskolák program az amerikai pszichiáter, Stuart W. Twemlow, és a pszichológus, gyermekjogi szakértő, Frank C. Sacco szerzőpáros negyven éves kutató- és terepmunkáján alapuló módszer, az iskolai erőszak megelőzésére és kezelésére, amelyet ma már a világ számos iskolájában (Amerikában, Jamaicában, Ausztráliában és Magyarországon) sikerrel alkalmaznak.” A program egy komplett, összetett csomagot tartalmaz mind a pedagógusok, mind a gyermekek részére. Segíti a gyermekeket, hogy felismerjék a stressz tüneteit, megtanítja őket az asszertív kommunikációra, megmutatja, hogyan válik valaki bántalmazóvá, áldozattá és hogy ezek kialakulásában milyen nagy szerepet játszanak a passzív szemlélők. A pedagógusoknak alternatívát nyújt a problémák intővel való kezelésére, a probléma alapjainak alaposabb megértésére, a gyermekek partnerként való kezelésére, segítséget nyújt az asszertív válaszok megfogalmazásában, valamint egy stressz mentesebb, békésebb légkör kialakításában.

Vigyétek hírét a Békés Iskolák programnak, hogy minél több iskolában elterjedjen ez a szemlélet a gyermekeink és a magunk jövőjének érdekében, hiszen „csak így válhatnak később társaik empatikus, segítőkész barátaivá és védelmezőivé, hogy felnőttként azután önmaguk, társaik és az egész közösség iránt felelősséget vállaló, autonóm, valódi értékekért kiálló ember váljék belőlük. Csak így lesz esélyünk egy boldogabb társadalom létrehozására.”

Az idézetek a Békés Iskolák honlapjáról valók.

Szemők Krisztina
tréner

Leave a comment